31 for 21: Day 8 (part 2)

To continue the last post: I got a REALLY great link from Liz and Jessica.

http://breezemsprod2.tch.harvard.edu/p74242357/

It starts at about 7 minutes. According to Brian Skotko, M.D. and M.P.P at Children’s Hospital Boston, the latest research shows that siblings of individuals w DS are showing (from ca 15 min into the clip):

  • More positive interactions (kindness. less conflict)
  • Less prone to behavioral problems
  • More care giving and increased levels of empathy

The research also shows no negative long-term effects of having a sibling w DS.

One Response

  1. Hej!
    Först vill jag tacka för dina jätte fina blogg! Att gå in och kolla din blogg är ett av mina dagliga måsten. Får abstinens utan mina bloggar! Efter att min lille specialare fötts var det bloggarna som höll min nästipp ovanför vattenytan. Tycker du skriver bra, uppriktigt på ett osentimentalt sätt och samtidigt så otroligt kärleksfullt.
    Nu till min fråga.
    Jag blir så ledsen när någon säger mongolid. Känns som ett slag i magen. Jag vet att personerna som säger så absolut inte vill såra mig och därför är det så svårt att säga ifrån. Hur gör du i sådana lägen.
    En annan sak som också är jobbig är när personer ska berätta om sina egna erfarenheter av DS. Och så blir det en tokrolig historia där personen med DS som de halvkänner är jätte go o glad men gör tokiga saker. Han eller hon utmålas som ett freak. Jag blir så ledsen. Ok jag är väldigt lättsårad för tillfället men vill ändå markera att det är inte ok att säga så. Har du någon sådan erfarenhet.
    Pussa killarna!
    Kram Fifi

Leave a Reply

